Beleidsveld 7.1 Jeugd
Indexering Cao Jeugdzorg , budget neutraal, nadeel € 600.000 (structureel)
In de Cao Jeugdzorg 2024-2025 is afgesproken dat medewerkers in de jeugdzorg met ingang van
1 januari 2024 een structurele loonsverhoging ontvangen van 8%. Vanaf 1 juli 2024 ontvangen zij een extra structurele loonstijging van 1,25%. Deze indexatie leidt tot extra lasten van € 600.000. De kosten voor een cao-stijging worden normaal gesproken gecompenseerd door het Rijk, als onderdeel van de Algemene uitkering gemeentefonds (programma 1).
Kostenplaats: 6672040
Kostencategorie: 434100
Toename aantal cliënten en zwaardere problematiek , nadeel € 400.000 (incidenteel)
Naast de toename van lasten jeugdzorg als gevolg van cao-ontwikkelingen verwachten we ook hogere kosten dan geraamd als gevolg van het gebruik van geïndiceerde jeugdzorg door:
- toename van het aantal jeugdigen met een jeugdzorg indicatie ten opzichte van vorig jaar.
- toename van problematiek en daarmee inzet van zwaardere, duurdere, zorg bij enkele jeugdigen.
Er vindt nog nadere analyse plaats op de oorzaken van toename van kosten en het aantal jeugdigen dat gebruik maakt van de jeugdzorg. Daarnaast gaan we door met het uitvoeren van maatregelen, overeenkomstig de Hervormingsagenda Jeugd, gericht op betere beheersing van instroom en financiële gevolgen van de jeugdzorg.
Kostenplaats: 6672040
Kostencategorie: 434100
Beleidsveld 7.3 Participatie
Begeleidende participatie SW, nadeel € 35.000 (incidenteel)
De begeleidingskosten voor de SW-medewerkers stijgen meer dan begroot. De detacheringsopbrengst SW-medewerkers bij Groen is naar verwachting lager door terugloop van het aantal medewerkers.
De inkomsten van de begeleiding van de SW komen binnen in programma 1. Op de gehele gemeentelijke financiën is dit punt budgetneutraal of mogelijk zelfs een voordeel. In de meicirculaire is namelijk bekendgemaakt dat de bijdrage per WSW-medewerker is verhoogd voor 2024.
Kostenplaats 6640000, kostencategorie 434115, nadeel € 14.000
Kostenplaats 6640000, kostencategorie 838000, nadeel € 21.000
SDW detachering WWB, nadeel € 32.000 (incidenteel)
We kunnen veel inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt rechtstreeks plaatsen bij reguliere werkgevers. Daardoor is detachering vanuit SDW minder vaak nodig dan begroot. Hiertegenover staat dat de detacheringsinkomsten voor SDW daardoor lager zijn. Het nadeel wordt voornamelijk bepaald door inhuur van derden ten bate van onderzoek naar toekomst van SDW.
Kostenplaats 6650010, kostencategorie 411100, voordeel € 46.000
Kostenplaats 6650010, kostencategorie 438170, nadeel € 25.000
Kostenplaats 6650010, kostencategorie 838000, nadeel € 53.000
Gemeentelijke en particuliere opvang Oekraïne vluchtelingen, voordeel € 3.608.000 (incidenteel)
Per 1 januari jl. waren 263 gemeentelijke opvangplaatsen voor Oekraïners (GOO) gerealiseerd. Per 1 juli zijn er 300 plekken gerealiseerd. De meeste opvangplekken bevinden zich op de locatie van Buitenplaats Hessummerland (voorheen Het Tolhuis). De inspanningsverplichting voor het aantal opvangplaatsen is verhoogd naar 358 opvangplekken. Er loopt een verkenning te komen tot een nieuwe opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen.
Voor de dekking van lasten is een specifieke uitkering vastgesteld. De lasten van de verstrekking van leefgeld aan vluchtelingen in de particuliere opvang worden volledig vergoed door het ministerie van Justitie en Veiligheid. Het normbedrag van de vergoeding van gemeentelijke opvangplaatsen (GOO) bedraagt momenteel € 61, exclusief leefgeld. De normkostenvergoeding is ruim voldoende gebleken voor de dekking van de lasten. In opdracht van het ministerie is een onderzoek opgestart inzake de hoogte van de normkostenvergoeding.
De kosten van (extra) ambtelijke inzet zijn, met inachtneming van het amendement bij de behandeling van de Jaarrekening 2023, meegenomen in de lasten van deze gemeentelijke opvang.
De prognose van de lasten in 2024 komt uit op een totaal van € 4.212.000 waar tegenover een geraamde rijksbijdrage staat van € 7.820.000.
Kostenplaats: 6610005
Kostencategorie: diverse
Beleidsveld 7.4 Preventie
Subsidie SAAM welzijn en de Kern, nadeel € 65.000 (incidenteel), nadeel € 161.000 (structureel)
Sinds 1 juli 2023 is er een nieuwe Cao Sociaal Werk van kracht. Onderdeel van deze cao is een salarisverhoging van in totaal 15%, verdeeld over 2023 en 2024. In 2024 zijn, voor SAAM en De Kern, de salarisverhogingen van zowel 2023 als 2024 gecompenseerd; € 65.000 (incidenteel) ter compensatie van in 2023 gemaakte kosten en € 161.000 (structureel) voor de verhoging in 2024 .
Kostenplaats: 6610040
Kostencategorie: 443800
Beleidsveld 7.6 WMO
Algemene verklaring voor stijging kosten Wmo
We zien een stijgende vraag vanuit de Wmo die wordt veroorzaakt door:
- vergrijzing, dit raakt Dalfsen zwaarder vanwege de dubbele vergrijzing (relatief meer 65+'ers dan in andere gemeenten);
- het landelijke stijgende aantal inwoners met progressieve neurologische aandoeningen (bijv. Parkinson, dementie, ALS), waardoor de zorgzwaarte van de in te zetten zorg toeneemt;
- moeizame toeleiding naar de Wlz en GGZ door een tekort aan GGZ plekken en plekken in de intramurale zorg. In de tussenliggende periode ontstaat extra druk op de Wmo;
- langer thuis wonen leidt tot meer woningaanpassingen en extra aanvragen tot hulp bij het huishouden.
Maatwerkvoorzieningen, nadeel € 280.000 (structureel)
De maatwerkvoorzieningen in de Wmo zijn rolstoelen, vervoersvoorzieningen en woningaanpassingen. Gezien bovenstaande factoren zien we een stijging in aantal cliënten (vergrijzing, langer thuis wonen) en zorgzwaarte (progressieve aandoeningen).
- Vervoersvoorzieningen, conform begroting
- Rolstoel, nadeel € 130.000
In verband met meerdere aanvragen, waarbij sprake is van ernstige progressieve neurologische aandoeningen, hebben we meerdere gespecialiseerde rolstoelen ingezet. We verwachten hier nog meer gevallen van in het tweede halfjaar, wat resulteert in een nadeel van € 130.000.
- Woonvoorzieningen, nadeel € 150.000
Door een toename van het aantal aanvragen, waarbij veelal sprake is van zwaardere casuïstiek, zijn in verschillende situaties dure woningaanpassingen noodzakelijk. We verwachten ook in de tweede helft van dit jaar nog meer van dit soort gevallen, wat resulteert in nadeel van € 150.000.
Kostenplaats 6660010, kostencategorie 434100 , nadeel € 130.000
Kostenplaats 6660020, kostencategorie 434100 nadeel € 150.000
Hulp bij het Huishouden, budget neutraal (structureel)
De daadwerkelijke indexatiekosten (9,39%), als gevolg van cao-ontwikkelingen, zijn hoger uitgevallen dan de ingeschatte indexatiekosten, waardoor een nadeel van € 85.000 is ontstaan. Dit wordt gecompenseerd via de Algemene Uitkering Gemeentefonds (programma 1).
Kostenplaats: 6671070
Kostencategorie: 434101
Begeleiding, nadeel € 285.000 (structureel)
Allereerst zijn de extra uitgaven te verklaren doordat de daadwerkelijke indexatiekosten, als gevolg van cao-ontwikkelingen (1,05%), hoger zijn uitgevallen dan de ingeschatte indexatiekosten en tijde van het opstellen van de begroting. Daarnaast is er afgelopen 12 maanden een stijging te zien in het aantal begeleidingscliënten met 3,8% (vergrijzing, langer thuis wonen).
Ook wordt preventief meer ingezet om hogere zorgkosten voor meer en/of zwaardere zorg te voorkomen of uit te stellen door de inzet van indicatieloze dagbesteding en logeervoorziening, zoals logeerhuis SAM. De inzet hiervan is succesvoller dan verwacht en is daarom opgeschaald. Tot slot hebben de hogere uitgaven ook te maken met een kostentoename van maatschappelijke opvang (door tekort aan GGZ plekken).
Kostenplaats 6671080, nadeel € 210.000
Kostenplaats 6671090, nadeel € 75.000
Maatwerkvervoer, nadeel € 30.000 (structureel)
Er is in 2023 structureel afgeraamd op vervoer met € 70.000 in verband met een daling van het aantal reizen gemaakt door onze inwoners met een vervoersindicatie. Deze daling was uiteindelijk minder groot dan verwacht.
Kostenplaats: 6660001
Kostencategorie: 434100
Maatwerk dienstverlening 18+ Beschermd Wonen, voordeel € 1.000.000 (incidenteel)
Het voordeel heeft een aantal redenen:
- instroom in Beschermd Wonen stagneert door groter wordende vraag;
- uitstroom uit Beschermd Wonen stagneert door onvoldoende passende woningen;
- instroom in Beschermd Wonen (Wlz) wordt beperkt door maatregelen van landelijke overheid;
- instroom in Beschermd Thuis stagneert door stokkende uitstroom in beschermd wonen;
- inzet van Beschermd Thuis ter overbrugging naar Beschermd Wonen vraagt flexibiliteit van het hele sociale systeem van veelal thuiswonende inwoners, en is tot nu toe nog niet passend (genoeg) gebleken;
- toegang tot Beschermd Wonen is per 1 april lokaal georganiseerd, waardoor Beschermd Thuis mogelijk eerder ingezet wordt.
Als gevolg hiervan blijven middelen beschikbaar bij de centrumgemeente. Dit leidt tot doorbetaling aan de regiogemeenten. Dit betreft voor Dalfsen naar verwachting eenmalig € 1.000.000. Als gevolg van stagnerende doorstroming wordt naar verwachting een groter beroep gedaan op ondersteunende voorzieningen, zoals bijvoorbeeld Wmo-begeleiding. De omvang hiervan en daarmee het financiële effect is echter niet exact te duiden.
Kostenplaats: 6681020
Kostencategorie: 843200
Zorg en veiligheid, nadeel € 120.000 (incidenteel)
Voor de inrichting van het Zorg- & veiligheidsdomein is in 2024 een bestuurlijk opdracht vastgesteld. Onderdeel hiervan is het implementeren van de AVE-methodiek (aanpak voorkomen escalaties) en de beschrijving van heldere processen en rollen passend bij de ontwikkeling vanuit de Hervormingsagenda Jeugd. De extra kosten bestaan uit analyse, implementatie en opleidingskosten.
Kostenplaats: 6040930
Kostencategorie: 438170